Arvamus

Suundamudijad on ajakirjanike suurimad rivaalid

Arvamusartikkel valmis kursuse Arvamuslugu ja juhtkiri 2024 eksamitööna.

Suunamudija

Samal ajal, kui ajakirjanikud näevad kurja vaeva uudiste lugejateni toomisel, töötavad sotsiaalmeedias posu reklaamigurusid. Sisuloojatest on saamas ajakirjanike suurimad konkurendid, kes ületavad oma võimekusega ka kommunikatsioonibüroode pädevuse. 

Eile tuli teatavaks, et Välisministeerium eesotsas minister Margus Tsahknaga võttis India visiidile kaasa sisulooja 21. aastase Karl-Gustav Kurni. Suunamudija lähetus läks maksumaksjale maksma 2986,82 eurot. 

See moodustab pea 20% kogu 2024. aasta Välisministeeriumi meedia esindajate eelarvest. 15 000 eurone eelarve on eraldatud ajakirjanike, sisuloojate, artistide kasutamiseks ministeeriumi tegevuste levitamiseks. 

Ometi võeti välislähetusele kaasa mitte ajakirjanik, vaid just sisulooja. Influencer kohtus nii Eesti kui ka India esindajatega. Tema ainus tööülesanne oli tuua kohtumisele positiivset tähelepanu. Sest ta pole ajakirjanik, kes peab olema objektiivne ja täitma nn väravavahi rolli. 

Mida tegi ajakirjanik samal ajal, kui 21. aastane suunamudija tšillis Indias Margus Tsahkna ja Läti välisministri Krišjānis Kariņšiga? Ta istus Eestis arvuti taga ja kirjutas artikli, kuidas noor sisulooja telliti riigi raha eest ministrit promoma. Kas tulevikus ongi ajakirjaniku ülesanne vaadata pealt, kuidas riigiasutused iseenda tegemisi promovad? 

Sisuloojad napsavad töö ära ka meelelahutusajakirjanikel. Eesti Muusikaauhinnad on meediaüritus, mille eesmärk on lisaks lauljate tunnustamisele tuua nad läbi meedia publikule lähemale. 

Ka sellel aastal oli enne peo algust lahti rullitud punane vaip, mille äärde kogunesid pea kõigi Eesti meediamajade portaalid. Staarid saabusid pildistama ja ajakirjanikud pingutasid, et möllu sees teha nendega intervjuusid. 

Ühel hetkel seisid vaiba ääres ka trobikond sisuloojaid, kelle olid palganud ürituskorraldaja ise. Suunamudijate töövõtted olid väga sarnased ajakirjanike omadega. Nad tegid intervjuusid, neil oli kaamera, operaator, mikrofonid ja ettevalmistatud küsimused. Külalised rääkisid nendega sama avatult nagu ajakirjanikega. Publik võis aga näha intervjuusid suunamudija TikTokist ja ajakirjanikule jäid tühjad pihud. 

Ajakirjanike töö muudab veelgi keerulisemaks, et edukamate sisuloojate jälgijate hulk on konkurentsivõimeline suurimate meediamajade publiku arvuga. Näiteks on Andrei Zevakini Youtube’i kanalil 180 000 püsitellijat. Eesti Muusikaauhindadel tegi ta koos Robin Valtinguga oma kanalile ka otseülekannet peost, konkureerides nii Eesti meelelahutusportaalidega kui ka Kanal 2-ga, kes tegi samuti galast otseülekande.

Muide tänase päeva seisuga on Zevakini ja Valtingu otsesaadet vaadanud Youtube’is 40 000 inimest võrdluses 127 000 silmapaariga Kanal 2 otseülekandes. Leida üles sotsiaalmeedias üle kolmandiku suursaate vaatajatest on tähelepanuväärne saavutus. 

Kas sisuloojate süüdistamine aitab ajakirjandusel ajaga kaasas käia? Ei. Hoopis ajakirjanikest peavad saama sisuloojate suurimad konkurendid. 

Ajakirjanduse ajaloos on ikka nii olnud, et seal, kus on publik, on ka ajakirjandus. Sotsiaalmeedia kasutajate arv aina kasvab ja on selge, et juba praegu saavad inimesed palju informatsiooni läbi mobiilirakenduste. Kuid nende sisu pole usaldusväärne ja kontrollitud. 

Ajakirjanikud peavad hakkama kanda kinnitama oma lugude viimisel sotsiaalmeediasse. See võib esmapilgul tunduda tobe, kuid ainult niiviisi saab olulise informatsiooni viia inimesteni ja võistelda sisuloojatega. See pole utoopiline tulevik, vaid väljaspool Eestit juba olevik. 

Võtke kasvõi ette BBC ja CNN Instagrami ning TikToki kontod. Iga päev tehakse mitukümmend postitust, millel on selge eesmärk levitada uudiseid. Pole kahtlust, et ametlike uudistemajade sotsiaalmeedia kontodel esitatud teave on kontrollitud ja tõene. Lugeja võib uudise avastada just sealt esimesena. 

Ajakirjanikke tuleks koolitada sotsiaalmeedia vallas, et nad oleksid võimelised konkureerima sisuloojatega, kes kauplevad samuti tähelepanuga. Seda tuleks teha juba ülikoolis, kus saaks läheneda sotsiaalmeediale läbi teadusliku ja praktilise vaatenurga. Millal leiab Tartu ja Tallinna Ülikooli ajakirjanduse õppekavast kursuse sotsiaalmeedia haldamisest?