Arvamus

„Tark masin, rumalam õpilane?“ - ChatGPT mõju koolielule

Arvamusartikkel valmis kursuse "Arvamuslugu ja juhtkiri" eksamitööna.

Robotid

Tehisintellekti tekkimisega on kooliõpilastel üha laialdasem ligipääs uutele tööriistadele, mis võivad neid õpingutes nii aidata kui ka kahjustada. Üks neist, ja samal ajal kõige populaarsem, on ChatGPT, mis suudab täielikult genereerida vastuseid testidele, kodutöödele ja selgitada õpilastele keerulisi teemasid. Kuid tekib küsimus – kui kasulik on tehisintellekti kasutamine koolis õppijatele? 

ChatGPT ja muud sarnased tehnoloogiad võivad kooliõpilastele tunduda mugava tööriistana kiirete vastuste leidmiseks küsimustele, kodutööde tegemiseks ja isegi eksamiteks valmistumiseks. Kõik, mida tuleb teha, on küsida küsimus ja süsteem annab valmis vastuse, mida tavaliselt saab kasutada ilma edasise pingutuseta. Kuid selline tehnoloogia kasutamine võib viia ohtliku sõltuvuse tekkeni, mis vähendab suutlikkust teha iseseisvat tööd ning analüüsi- ja mõtlemisvõimet. Näiteks juhtum, mis toimus siis, kui mina ise õppisin gümnaasiumis. Minu klassivend palus ChatGPT-l kirjutada kõik vastused tekstile, mille peale ta sai oma testi eest 5, kuid kui õpetaja hakkas kiitma tema suurepärast tööd ja esitama lisaküsimusi, muutus ta närviliseks ja me kõik mõistsime, et ta ei tea testi teemast midagi. Õpetaja parandas tema hinde 2-le. Pärast seda ütles ta, et ei lõpeta tehisintellekti kasutamist, kuna mitte kõik õpetajad ei suuda aru saada, kus ta on ise vastanud ja kus ChatGPT. See näide peegeldab kooliõpilaste mõtlemisviisi ja täielikku demotivatsiooni. Selle asemel, et materjaliga tutvuda ja ise lahendusi otsida, on kooliõpilastele mugavam lihtsalt valmis informatsioon üles kirjutada, mis aeglustab analüütiliste võimete arengut. 

Lisaks sellele võib ChatGPT viia intellektuaalse laiskuseni. Õpilased, kes on harjunud kiirete vastuste või abiga, võivad kaotada võime ise ülesandeid lahendada, tuginedes oma mõtetele ja teadmistele. See omakorda võib vähendada õpitulemusi ja kooli edusamme, kuna progress saavutatakse läbi töö ja aktiivse osalemise õpingutes. 

Kuid ChatGPT kasutamisel koolis on ka olulisi eeliseid, mida ei tohi unustada. Eelkõige võivad need oluliselt parandada hariduse kvaliteeti, pakkudes õpilastele ligipääsu lisainformatsioonile ja aidates neil keerulisi teemasid paremini mõista. Näiteks kui õpilasel on raske mõista ülesannet, siis ta saab alati küsida nõu chat’ilt, mis suudab samm-sammult selgitada tegevuste käiku, selgitades arusaamatud kohad, andes õpilasele mitte ainult konkreetse näite mõistmise, vaid ka süvenemise õpitavasse teemasse. See muutub eriti kasulikuks iseseisvas töös, kus õpetajad ei saa alati igale õpilasele piisavalt tähelepanu pöörata. ChatGPT-d saab kasutada ka eraviisilise õpetajana erinevates ainetes. Tänu hääle assistendile saab keelt õppides harjutada või alustada midagi nullist, mis aitab õpilasel aega kokku hoida ja tema vanematel raha säästa. Samuti saab samm-sammult selgitada keemia või matemaatika ülesandeid, genereerides õpilase teadmiste tasemele vastavaid ülesandeid ning tõstes juba omandatud teadmiste taset. 

Kokkuvõttes on ChatGPT kasutamisel hariduses nii positiivseid kui ka negatiivseid külgi. Ühelt poolt võib tehisintellekt viia iseseisva mõtlemisvõime ja kriitilise mõtlemise oskuse vähenemiseni, kui seda kasutatakse mõtlematult. Kuid teisalt võib ChatGPT olla võimas tööriist, mis aitab süvendada teadmisi või neid omandada, laiendada silmaringi või arendada kasulikke oskusi. Üks oluline aspekt on, kuidas õpilane seda võimalust kasutab – kas ta kuritarvitab seda või kasutab seda oma kasuks. Tänapäeva õpilastel on oluline mõista vajadust ühendada tehnoloogia ja traditsioonilised õpimeetodid, et need täiendaksid, mitte ei asendaks üksteist.