Olemuslugu

Jõulud saabuvad üha varem

Jõulud

Tegu on Tallinna Ülikooli ajakirjanduse eriala esmakursuslase Emilie Haljase tööga, mis valmis kursuse „Intervjueerimise tehnikad, reportaaž ja olemuslugu” raames 2021. aasta sügissemestril.

 

Jõulukaunistused, piparkoogid ja advendikalendrid on enamikes poodides saadaval juba alates novembri keskpaigast.

Tundub, et mida aasta edasi, seda varem võib Eesti poodides märgata jõuluteemalisi tooteid. Võib arvata, et trend tuleneb USAst, kus hommikul pärast Halloween´i on poodides luukerede ja kummituste asemel jõulukaunistused müügil. Kuna eelmisel aastal ei saadud pandeemia tõttu jõule täiel rinnal tähistada, siis see aasta hakati mõnedes poodided jõulutooteid müüma juba oktoobri keskel, kirjutab The New York Times. „Varaste jõuludega” läks kaasa näiteks popstaar Britney Spears, kes Instagramis oma jõulukuuske juba 16. oktoobril näitas. 

Rimi suhtekorraldusjuht Katrin Batsi sõnul aga ei lähe nende jõulutooted üles enne novembri lõppu. “Jõuluväljapanekute ning jõulukaupade pakkumistega alustame reeglina novembri lõpust,” ütleb Bats. „Ei saa öelda, et see ajastus oleks viimaste aastate jooksul eriliselt nihkunud.” 

Selveri kommunikatsioonijuht Rivo Veski ütleb, et nende jaekett teeb sissejuhatuse jõulutoodete väljapanekusse juba novembri alguses, kuid põhirõhk on ikkagi novembri lõpul. Veski leiab ka, et jõuluteemaliste toodete müügi aeg on aastatega pikenenud. “Siin on erinevad põhjused, miks – peaasjalikult jõulukaupade valiku rohkus.” 

Kui kõik jõuluks vajalik on juba varakult müügil, siis ka jõulukinke hakatakse ostma suure varuga ette ning niimõnigi kink antakse üle juba enne jõulu. Üha enam on populaarsust kogumas advendikalendrid ning mitte ainult šokolaadikalendrid, vaid ka advendikalendrid kosmeetikaga, nahahooldustoodetega või ka näiteks sokkidega. 

Katrin Batsi sõnul on advendikalendrite müük Rimi poodides kasvanud 30%, võrreldes eelmise aastaga müügiga. On ka neid, kes meisterdavad ise advendikalendrid. Kuna sedasorti kingid peab üle andma enne esimest detsembrit, tehakse ostud juba novembris. 

Kui varasem jõulutoodete müükitulek võib mõne jaoks tähendada pikemat kinkide planeerimisaega, siis turunduse vaatepunktist annab see inimesele võimaluse teha rohkem impulsiivseid oste ja kulutada rohkem raha asjadele, mida tegelikult endale lubada ei saa. Hansaposti selle aasta läbiviidud uuringus leiti, umbes 40% eestlastest teeb jõuluostud juba novembrikuu jooksul. Samas uuringus leiti, et kuigi valdav enamus ehk 83% Eesti elanikest ostavad jõulukingid olemasoleva raha eest, siis 6% pidid tõdema, et võtavad kinkide tegemiseks laenu. Samuti pakuvad paljud poed järelmaksuvõimalust, mis suurendab inimese võimalust osta tooteid, mille jaoks tegelikult raha puudub.

Varasem müük pole aga ainuke viis, kuidas rohkem kliente enda juurde meelitada. Ajakiri Journal of Business Research leidis 2005. aastal, et jõulumuusika ning lõhnad meelitavad inimesirohkem oste tegema. Veel leiti, et mida aeglasemat ja kurvemat muusikat mängitakse, seda rohkem sisseoste tehakse, sest uute asjade soetamine põhjustab ajus dopamiini vallandumist ehk kohest õnnetunnet. 

Katrin Bats ütleb, et Rimi laseb pühade ajal küll jõulumuusikat, kuid selle eesmärk ei ole tingimata meelitada inimesi rohkem oste tegema. “Loomulikult on kõik meie poed jõulurüüs ning seal kõlab jõulumuusika,” lausub Bats. „Samuti on spetsiaalsed jõulukaupade väljapanekud. Küll teeme seda ju eelkõige selleks, et meie klientidel oleks seal hea ostelda ning nad saaksid võimalikult hea ülevaate sellest, mida meil on pakkuda,” ütleb Bats. 

Ka käimasolev pandeemia mängib  rolli varasemal jõulukauba müügil. Kui eelmisel aastal osteti paaniliselt kokku kaupa, kartes, et see riiulitelt kiiresti otsa saab, siis sellel aastal üritatakse ette mõelda. Ühendkuningriikides seadsid jaemüüjad esikohale jõulutarbed ning hakkasid neid ka varem välja panema, et tagada kõigile võimalus osta kaunistusi, kingitusi ja süüa enne jõulude saabumist, vahendab The Guardian. 

Seega on pandeemia jaekaubanduses toonud ettevõtetele sisse pigem kasumit, millele viitab ka Rivo Veski. “COVID-19 on mõjunud pigem soosivalt kõiksugu jõuludega seotud kaupade ostmisele, kuna inimesed on pidanud viimasel kahel aastal kohanema uute oludega – väljas käiakse vähem, üritusi jääb ära, kontserte ei ole kõige mugavam külastada,” lausub Veski. „Seetõttu luuakse oma kodukeskkonda mugav ja õdus ruum, milleks kõik vajaliku leiabki kauplustest. Näeme, et tänavu on jõulukaupade ostmise järele veelgi suurem ootus ja nõudlus.”