Arvamus

Kaugõpe - õnnistus või õnnetus?

Kursuse “Arvamuslugu ja juhtkiri” raames kirjutas Renate Tolmats arvamusloo oma kogemusest kaugõpet õppides. Kursuse juhendaja on Barbi Pilvre.

Kaugõpe

Kell on 8:00 hommikul ning arvutist käib Zoomi loeng. Õues on veel hämar, pehme voodi ja soe tekk lausa kutsuvad und tagasi. Tähelepanu hajub ja silmad muutuvad raskeks. Aina kaugemalt on kuulda veel õppejõu teoreetilist loengut ning magus uni katab toa. Plaan võtta osa loengust on taaskord luhta länud. Proovime homme uuesti.

Kaugõpe ei ole sama tõhus kui kontaktõpe. Ärevad ajad nõuavad kiiret reageerimist ja lahendusi. Oli ilmselge, et pandeemia tulekuga muutuvad paljud reeglid ja ühiskonna elu tuleb ümber korraldada. Maski kandmise kohustus, vaktsineerimine, distantsi hoidmine rahvarohketes kohtades ning kellaajalised piirangud rakendati suure hooga. See on kohati ka õige, hoiame elanikkonda hullemast. Muutusid ka reeglid haridusasutustes. Kui õppekava vähegi lubas, läksid kõik ained ja loengud kaugõppesse. Sellega pidurdati viiruse levikut ja suurema elanikkonna nakatumist. Kuid igal asjal on oma hind.

Kaugõpe toimub tavaliselt koduseinte vahel, kus on segajaid küll ja veel. Lapsel on kõht tühi ning tahab kohe ja praegu võileiba, koeral on just nüüd hädasti vaja õue minna, kodu tahab koristamist, pesu on vaja kuivama panna ja ise tahaks ka pead pesta. Loeng jäetakse taustaks mängima ning asutakse teiste kohustustega tegelema. Tähelepanu on hajuv ja lõpuks ei saa enam üldse aru, millest jutt käib. Seejärel selgub, et kohe on toimumas rühmatöö ja pole halli aimugi, mis teemal arutama peab. Piinlik olukord, juba kolmas kord sellel nädalal. Kodus on paratamatult raskem end motiveerida keskenduma ning loengus osalema, sest lihtsam oma diivani peal pikutada või voodis samal ajal Netflixi vaadata. Kontaktõppe puhul sellist asja tekkida ei saa, sest ruumis on akadeemiline õhkkond ning fookus ja tähelepanu on suunatud ühele konkreetsele teemavaldkonnale.

Samuti võib probleemiks muutuda ka ligipääs arvutile. Paljudel peredel ja tudengitel ei ole finantsiliselt võimalust omada mitut arvutit. Seega peab õpilane sooritama oma koolitööd ja loengud kasutades vanema arvutit. Suure tõenäosusega võivad esile kerkida mured, kui näiteks vanem on tööl ning tudengil puudub ligipääs arvutile. Asi võib lõppeda sellega, et töö on esitatud kellaajaliselt hiljem ning tulla ka vastav märge, et töö on mitte arvestatud või foorum suletud.

Distantsõppe ebaefektiivsust sain ka ise kogeda eelmise aasta kevadsemestril. Õppejõud oli loengud ette salvestanud ning esitas need igal teisipäeval videofailidena. Seega puudus võimalus vajaduse korral teemat täpsustada ning küsimusi küsida. Tihti läks meelest ära, et tegu on videoloenguga ning võtsin telefoni kätte, et õppejõule küsimus esitada. Seetõttu käis küsimuste küsimine meili teel, mis omakorda nõudis aega ja tihtipeale ka vastuste viibimist. Kontaktõppe puhul on võimalus asjad üle rääkida koheselt ning segaduse tekkimist on lihtsam vältida. Ka neid kordi ei ole võimalik kahe käe peal kokku lugeda, kui mu tähelepanu oli kodustele toimetustele suunatud. Õppekvaliteet oli võrreldes kontaktõppega märgatavalt langenud.

Samas pakub distantsõpe tudengitele võimalust teha samal ajal tööd ja planeerida oma tegemised selle järgi. Kaugõppe puhul on lihtne võtta loengutest osa näiteks ka kontorites. Eriti lihtne on oma asju planeerida kui on kodukontor ja lisaks kaugõpe - kaks kärbest ühe hoobiga. Reaalsuses kannatavad nii töö kui ka õppekvaliteet. Kahele olulisele tegevusele on praktiliselt võimatu maksimaalselt pühenduda. Kuskilt kipub ikka nii mõnigi asi valesti minema, sest tähelepanu on jaotunud kahele olulisele teemale. Nagu eelnevalt mainitud, on kontaktõppe puhul fookus suunatud ühele konkreetsele teemale ja ka meeleolu on seatud vastavalt akadeemilisele õhkkonnale. Tööasjad jäägu tööajale ning kodused tegemised vabale ajale.

Kuigi on inimlikult mõistetav, miks sellised piirangud ja reeglid kehtestati, tuleb tunnistada asjaolu, et kontaktõpe on märgatavalt efektiivsem kui distantsõpe. Kontaktõppele annab edumaa tähelepanu alatine kohalolek ning samuti on tore ka kursakaaslasi näha näost näkku mitte mustade kastidena arvutiekraanil.